Една моя футуристична статия публикувана в АЛМАНАХ 2017 на Българската асоциация на частните училища
Бъдещето в “Училище на бъдещето”
проф.
д-р Галин Цоков, ПУ „Паисий Хилендарски“
Бъдещето
Развитието на съвременното общество, е свързано с осъществаването
на четвъртата
технологична революция. Докато "първата индустриална революция впрегна
водата и парната енергия, за да механизира производството, втората използва електрическата енергия,
за да създаде масовото производство. Третата използва електрониката и
информационните технологии, за да автоматизира производството. Сега Четвъртата
революция стъпва върху Третата, дигитална революция, като се отличава със сливане на
технологиите, което замъглява линиите между физическата, дигиталната и
биологическата сфери" (Schwab;
2015). В
сравнение с предишните индустриални революции, при Четвъртата скоростта на осъществяване на промените няма исторически
прецедент. Дълбочината
на тези промени е свързана с
трансформацията на цели системи на производство и води до реализираното на нови продукти и услуги, основани на изкуствен интелект, роботика, интернет
на нещата, нонотехнологии, които увеличават
ефикасността и качеството в личния ни живот.
На основата на технологичната революция
4.0 се променя разбирането за съшността на професиите
и тяхното бъдеще. Според изследване
на британски учени "65%
от децата в първи клас ще работят в професии, които все още не съществуват" (McLeod, Fisch; 2014). Развитие на професиите в бъдещето от една страна, е свързано с ИКТ - водещи безспорно
ще тези професии, които играят основна роля в изграждането на ИТ специалностите
и cпeциaлиcтите пo ІоТ (интepнeт нa нeщaтa). От друга страна професиите
на бъдещето, ще са свързани с "грижата и разбирането на човека - здраве, благосъстояние,
начин на живот, терапия, преговори". (Schwab, Samans; 2014.).
Бъдещето и образование
3.0
Професиите на бъдещето ще изискват нови знания, умения и
компетентности, които могат да се формират в следващото поколение, чрез образование, което по различен начин интегрира на технологията в
ученето. То се определя от образователните теоретици като Образованието 3.0. Терминът
е използван основно в Европа, Южна Корея и в Латинска Америка. В Латинска
Америка "Образование 3.0" се проучва
като начин да се направи образованието по-достъпно за бедните слоеве от
населението в целия регион. Според Джеф Бордън Образованието 3.0 води до
сливане на "невронауката, когнитивната психология и образователната
технология, използвайки уеб базирани цифрови и мобилни технологии, включително
приложения, хардуер и софтуер и всичко друго, което е пред него"(Borden; 2015). Други важни черти на Образованието
3.0 са:
·
Образование
при което, чрез смесено обучение и гъвкавост при използването на технологиите
се постига индивидуализация на обучението (Horn; 2014)
·
Използват
са основно интерактивни методи на обучение - викторини, дискусии, лаборатории
занятия и проекти
·
персонализиране
на образователното съдържание съобразено с нуждите на конкретните ученици (Rollins; 2014)
·
Учене през целия живот
·
Развитие на умения като критично
мислене, социални умения, креативност, умения за справяне с кризи, дигитални
умения
·
Постоянно търсене на нови форми и видове
обучение (мобилни устройства, интернет на нещата)
·
Акцентът не са само върху академичните
постижения, а и върху развитието на характера, благополучиено и щастието на
децата.
·
Обучаваните
са деца от новото Алфа
поколение – деца родени след 2010. Това поколение е много различно, има
"огромен контрол върху живота си, на базата на използване на актуалнаинформация, имат борбен дух, трансформиращо,
поколението на дигиталната книга" (McCrindle;
2010)
Училището на бъдещето
В училището на базата на прилагането на основните
принципи на Образованието 3.0 учениците ще развиват потенциала си като
фокусират върху качествени резултати от учебната дейност. За това спомага и
специфичнита организация на училището 3.0, която е свързана със следните
основни характеристики:
1. Нов
педагогически модел на Педагогика
3.0
·
Гъвкаво учебно съдържание и учебни програми
– “феномено-базирано” обучение (Mattila, Silander; 2015)
·
Персонализирано обучение –
невропедагогика и е-обучение (Kohn;
2016)
·
Смесено обучение и ефективно използване на ИКТ в
обучението, изграждане на
училище в облака (Pengelley;
2017)
·
Обучение навсякъде и по всяко време
·
Колоборативно обучение по двойки или
малки групи
·
Учене чрез правене – проекто-базирано
обучение
·
Формиращо оценяване и дигитално
портфолио на ученика
2. Архитектура
и интериор
·
Гъвкава образователна среда
·
използване на всички пространствата в
сградата като учебна среда
3. Ангажирането
на семейството и общността е важна част от успешно училище на бъдещето
4. Образователно
лидерство – насочено към самооценка
и организационно развитие
5. Учителят
фасилитатор, коуч и активатор Широко
използване на ментори от общността
6.
Позитивното образование
·
Развитие на характера – качествата на
личността на ученика
·
Благоденствие и щастие на ученика (Norrish, Williams, O’Connor; 2015)
Национални проекти за
училище на бъдещето
Днес в редица образователни системи са разработени и се
осъществявят национални и регионални проекти насочени към създане на модели за
училище на бъдещето. Примери в това отношение са:
·
В
САЩ -SCHOOL
OF THE FUTURE (School of the
Future ; 2012)
·
Във
Великобритания - Building Schools for the Future (BSF) (BSF; 2009)
·
Във
Финландия - HOW
TO CREATE THE FUTURE THE SCHOOL – Revolutionary thinking and design from
Finland (Mattila, Silander; 2015)
·
В
България -Училище на бъдещето – промяна на образователната
среда ( дизайна и технологичната база) проект на Фондация Америка за България
За съжаление в България все още няма структуриран национален
проект Училище
на бъдещето. Макар, че една от
важните промени, въведена със Закона за предучилищното и училищното
образование, е свързана със създаването на иновативните училища (чрез които пръв
път в нашето училищно законодателство се определя възможността за провеждане на
автономни училищни политики), новото образователно законодателство не дава
възможност за функционирането на експериментални училища. В този смисъл
създаването на успешен проект за Училище
на бъдещетоБг преминава през промяна в ЗПУО, насочена към създаването на
нов тип училище (обществено или основано на публично-частно партноьрство), в което
да се експериментират нови обазователни модели и педaгогически концепции.
Литература
1. Borden,
J. Education 3.0: Embracing Technology to 'Jump the Curve.- Wired Magazine.
August 19, 2015.
2. Horn,
M. KAIST Doesn't Wait For Change In Korea, Pioneers 'Education 3.0'".
-Forbes Magazine. March 17, 2014.
3. How
to create the school of the future – Revolutionary thinking and design from
Finland. eds.P. Mattila and P. Silander. Oulu 2015.
4. Kohn,
Al. Four Reasons to Worry About 'Personalized Learning'.- Psychology Today. Apr
17, 2016
5. McCrindle,
M., Em. Wolfinger The ABC of XYZ: Understanding the Global Generations. 2010
7. Norrish,
J. M., Williams, P., O’Connor, M., & Robinson, J. 2013. An applied
framework for positive education. International Journal of Wellbeing, 3(2),
2015
8. Pengelley,
James; Pyper, Jane. School in the cloud, feet on the ground: Language learning
with SOLE.- English Australia Journal . Volume 32 Issue 2, 2017.
9. Rollins,
R. Philadelphia's role in 'Entrepreneurship Education 3.0′".- Forbes
Magazine. September 3, 2014.
10. Schwab,
KL. ,R. Samans. Future of Jobs Report. 2014. http://reports.weforum.org/future-of-jobs-2016/preface/
11. Schwab Kl. The Fourth Industrial Revolution. What It
Means and How to Respond- Foreign Affairs, 12, 2015. https://www.foreignaffairs.com/articles/2015-12-12/fourth-industrial-revolution
12. School
of the Future -NOVA Community Screening Guide, 2012.
13. The
Building Schools for the Future Programme National Audit Office 12 February
2009.
Няма коментари:
Публикуване на коментар