Една от основните характеристики на информационното общество е неговата все по-разширяваща се «виртуализацията». Модерните информационни и комуникационни технологии дават възможност да се "създават виртуални съобщества, като всеки участник в тях може да взаимодейства с другите членове и служби в синхронен и асинхронен режим и с това самия той да формира "виртуалната среда"[5]. Като резултат - виртуализира се икономиката и социални живот, виртуализират се отделните организации като се създават и «виртуални организации», станали икономическа необходимост за информационното общество. Всички тези изменения водят до сериозни промени в мениджмънта на съвременните организации – реални, „хибридни“ и виртуални. Така с виртуализирането на организации, в процесите на тяхното управление все повече навлизат съвременните информационни технологии.
В образователната система процесът на виртуализицията, се свързва с една значима макрополитика в сферата на образованието - тази насочена към създаване на организационни условия, за разширяване на виртуалната среда в рамките на учебните заведения. По-конкретно тази полrтика е насочена към електронното представяне на процеси отнасящи се до: организацията и управлението, обучение с помощта на интерактивни електронни курсове, достъп до електронни библиотеки, електронно общуване между учители и ученици. Нови възможности за разширяване на виртуалната среда в рамките на училищната организация се създадоха с бума на Уеб 2.0 технологиите през последните години. Появата на Уеб 2.0 инструментите се разглежда като важен етап в развитието на съвременните технологии. „Терминът „Web 2.0” описва променящите се тенденции в употребата на технологията Световна уеб мрежа и уеб дизайн, цели да насърчи творчеството, комуникацията, безопасното споделяне на информация, сътрудничеството и функционалността на Мрежата. Концепцията на Уеб 2.0 доведе до развитие и еволюция на нови общества на уеб културата и услугите”[9]. В този смисъл Уеб 2.0 е по-скоро социално, отколкото технологично явление – фокусът пада върху връзката между хората и споделянето на информация. То се определя като онлайн приложение, което използва World Wide Web (WWW), като платформа и дава възможност за участието, сътрудничеството, взаимодействието и създаване на общности между потребителите. Уеб 2.0 се характеризира със споделяне на интелектуалната и социални ресурси от крайните потребители Така мрежата се превръща от хранилище на ресурси в място, където потребителите се присъединяват към други потребители и си сътрудничат “online” споделяйки ресурси, нови идеи, коментирайки проблеми и предлагайки решения. Към Уеб 2.0 се включват следните инструменти:
• блогове;
• уики-сайтовете;
• социалните мрежи;
• подкасти;
• сайтове за споделяне на видео
• виртуални среди и др.
От тази гледна точка Уеб 2.0 инструментите имат висок иновативен потенциал за използване във виртуалната училищна среда. Това е така защото те:
• се използват ежедневно, включително от ученици, учители, родители;
• безплатни са за потребители;
• притежават улеснен потребителски интерфейс;
• имат богатата функционалност и дават възможност на потребителите да споделят и взаимодействат чрез чат, видео, аудио, споделяне на файлове, съобщения, създаване на групи;
• тези сайтове са социално ориентирани, с което дават възможност за широка комуникация и взаимодействия между преподаватели и обучаеми и създаване на онлайн общностти.
• социалните мрежи, блоговете, уики-сайтовете, виртуалните среди са едни от най-популярните сайтове във интернет пространството.
Тези положителни страни на Уеб 2.0 инструментите ги правят практични и ефективни инстументи за управлението на съвременната училищната среда – реална и виртуална. Използването на Уеб2 в процесите на управление на училището се осъществява в няколко основни направления:
• Разщиряване на възможностите за осъществяване на маркетингови стратегии (свързани най-вече с реклама и PR изграждане на репутация на организацията);
• Усъвършенстване на информационния мениджмънт, чрез: устанавяване на постоянна обратна връзка с родителите и възможности за получаване на постоянна обратна информация от страна на потребителите на образователни услуги; по-бързо предвижване на актуална информация до учители и родители;
• По-ефективна дейност на методически обединения и разширяване професионалните връзки между учителите;
• Подобряване на комуникацията в училищната организация. Разглежданите инструменти „могат да подпомагат учителите в тяхната ежедневна работа и да ги подкрепят при развиването на индивидуалните умения на учениците си до техния максимален потенциал”[7]. Уеб 2 дават възможност на учителите да ползват актуална информация от Интернет, но заедно с това им позволяват да си сътрудничат много по-ефективно с учениците си и със своите колегите
• Създаване на организационни условия за по-широко въвеждане на иновации в училищната организация;
• Разширяване на комуникацията с други училища и създаване на виртуални училищни мрежи.
Как по-конкретно отделните Уеб 2.0 инструменти се използват в управление на училищната организация:
Блогове
Блогът е интернет сайт, който позволява лесно споделяне на информация като текст, снимки, аудио и видео. Той се определя като „неформален комуникационен канал. Наименованието му идва от английското web log [2]. Буквално преведено това означава електронен дневник. В този смисъл той представлява публикации в хронологичен ред с възможност за коментари към тях. Терминът уеблог е въведен от Дж. Берджър през 1997 година. „Кратката му форма блог е изобретена от Питър Мерхолц, след което думата започва да се използва съществително което означава конкретен интернет дневник и за глагол обозначаващ действието по поддържането на този сайт”[1]. Блога се различава от интернет сайта по това бе при него се позволява по-неформално общуване с посетителите, поместват се материали които дават един по-различен и емоционален поглед съм организацията. В блога може да се публикува информация която носи по-личен характер и не може да се включи в сайта. Другата основна разлика със сайта е във възможността за коментари към публикациите в блога. В този смисъл докато при сайта „потребителите четат, то при корпоративния блог – пишат”[1]. С това посетителите имат възможност да споделят личното си мнение по всяка тема, даже и да не е съгласни с автора. По такъв начин се разширява общуване между много хора в интернет, при което се получава качествен диалог, насочен към конкретната тема. Блоговете биват няколко основни вида: лични блогове под формата на дневници за споделяне на идеи и преживявания; фирмени (корпоративни ) блогове за общуване с целевата група , към която са насочени маркетинговите дейности на компанията; политически блогове, които се активизират в периодите преди избори; професионални блогове – те са фокусирани върху определени теми в конкретна професионална област – била тя свързана с бизнес, образование, наука, общество или култура.
Създаването на блогове може да допринесе за успешния мениджмънт на училищната организация. Една от възможностите тук е създаването на вътрешноучилищен блог. Той трябва де е достъпен само на учителите и служителите от съответното училище (блогтехнологиите позволява блога да се създаде така, че в него да се влиза само от оторизирани посетители и то с парола). В този блог директорът може да публикува актуална информация (събития, графици), насочена към педагогическия персонал и служителите. «Вътрешноучилищният» блог може да замести някои от срещите и дискусиите по определени проблеми. Съществена особеност тук, е че и учителите могат да публикуват своите мнения като коментари. Така се подобрява участието от страна на персонала в обсъждането на различни проблеми на училищния живот и се засилва чувството на общност. Друга възможност е да се създаде, по инициатива на ръководството на външен публичен блог на училището. От една страна този блог може да замести интернет сайта на училището. В други случаи блогът може да допълни интернет сайта на училището. Тук училищно ръководство, учители, ученици могат да споделят своите гледни точки по отношение на различни проблеми свързани с училищната организация. Тъй като блоговете имат по-неформален характер самото звучене на публикациите трябва да е по-откровено. В тях се публикуват снимки, видео материали свързани с актуални събития в учебното заведения. Важно е в блога да се включат полезни връзки за учители и родители (линкове към закони, информация за изпитите, издания свързани с образованието). Блогът може да се използва и за съобщения насочени към общността – родители, работодатели, завършили ученици. Неговата интерактивност се повишива като освен възможността за коментари към отделните постове, се публикуват периодично анкети свързани с актуални за училището въпроси. Всички тези характеристики на училищния блог го правят важен инструмент за маркетингови проучвания на образователни услуги, за реклама на училището насочена към бъдещи потребители и за разширяване връзките с обществеността.
Друг тип блог който може да подпомогне управленската дейност в реалната и виртуална среда е блога на директора на училището. Въпреки че този тип блог е твърде дискусионен в последните години много директори на училища (най-вече в САЩ) създават и подържат свои професионални блогове. Счита се че такъв тип блог „е много добър инструмент за предаване на основните послания относно политиките на училището на максимален брой потребители. Блогът позволява ежедневно да се информира обществеността за това което се случва в училище за постижения на ръководство, учители и ученици”[6]. Блогът може да се използва за професионален размисъл (и саморефлексия) и изказване на мнения по определени теми. Неформалния стил на публикациите допълнително печели доверие от страна на посетителите. Това води до разширяване на в участие в дискусии чрез писане на коментари, подобряване на връзката с родителите включително и при за извънредни ситуации. В този смисъл блогът на директора може да бъде успешен инструмент за подобряване имиджа на училището и връзките с общността. Наред с това блоговете на много директори са изградени като професионални. Те се подържат като виртуални среди, в които се представят най-добрите национални и световни образователни практики, актуални публикации, водят де дискусии по проблеми свързани с иновациите в обучението и възпитанието на учениците. От тази гледна точка такъв блог играе сериозна методическа роля по отношение на професионалното развитие на учителите, а също е предпоставка за изграждане на виртуални мрежи включващи директори на училища. Същността на директорския блог се изразява най-добре от думите, с които директор на американско училище представя себе си: „Като администратор бързо научих че съм толкова добър колкото добри са хората около мен. Този блог ми дава възможност да отразя в него своя живот и да водя дискусии с училищната общност. Очаквам с нетърпение вашите мнения и предложения относно начините за подобряване на обучението на всички ученици.”[10]
Чрез създаване на блогове виртуалната училищна среда може да се развие и по-посока на професионалното развитие на учителите и създаване на мрежи от учители (по методически обединения в училище в рамките на държавата и международни). За тази цел се създават:
• Професионален блог на отделния учител – в него учителят може да публикува текстове свързани с образователни проблеми, формули, литературни произведения, снимки, видео, кратки резюмета. Важни са и дискусиите по различни проблеми от училищния живот, които учителят може да води със свои колеги родители и ученици.
• Блогове на методически обединения – тези блогове се създават и подържат от учители по определени учебни предмета участващи в съответните методически обединение на училището. В тях се публикува информация относно учебното съдържание методите на преподаване, новини, образователни материали свързани с учебната дисциплина, полезни връзки към други интернет ресурси.
• Блогове на педагогически общности – в тях се обменя опит и информация, публикуват се актуални образователни изследвания, както и учебни материали по отделните дисциплини; осъществяват се виртуални дискусии и съвместна онлайн работа.
Социални мрежи
Социалните мрежи се определя като общност от хора които имат близки интереси, споделят сходни ценности или обща професионална дейност. Те са „предимно уеб базирани и представляват набор от различни средства за взаимодействие между потребителите споделяне на файлове, съобщения, чат, снимки и видео, дискусионни групи, блогове. В съвременното общество социалните мрежи коренно променят начина по който хората общуват и споделят информация помежду си”[8]. Сайтове като Фейсбук, Май Спейс, Туитър се използват от стотици милиони потребители за ежедневна обмяна на информация с приятели, познати, преподаватели или ученици. По-голямата час от информацията се обменя, чрез печатане на текст, но също така чрез обмяна на аудио и видео. Всички тези характеристики на социалните групи предоставят на училищното ръководство нови възможности за повишаване ефективността в управлението на училищната среда. На първо място това е възможността за създаване на страница на училището в социалната мрежа. На нея може да се публикува актуална информация за училището, за събития свързани с училищния живот. Текста може да се онагледи със снимки и видео. На страницата се дава и информация за другите електронни адреси на училището - сайт, блогове, уики, както и връзки към други интернет ресурси свързани с образованието. Основно предимство на такъв вид страница (например във Фейсбук) е че към нея могат да се присъединяват почитатели. В момента в който някой стане „фен” на страницата съобщения за това се насочва към всички негови приятели. По такъв начин страницата може да рекламира вашето училище сред широк кръг потребители на социалната мрежа. Наред с това създаването и подържането на такъв вид страница може да разшири в значителна степен връзката с родители, ученици, бъдещи ученици, завършили ученици и да направи тази връзка постоянна. В този смисъл страницата на училището дава възможност в нея да се интегрират групи на завършили ученици.
Друга възможност за оптимизиране на управленската дейност е създаване на група на ръководството, учителите и служителите в социалната мрежа. Тя трябва да е затворена (т.е. да се одобрява всеки неин член). В тази се публикува актуална информация, дискутират се проекторешения и проектодокументи, разширява се участието и професионалните и лични контакти между ръководство и персонала. Социалните мрежи са подходящо виртуално пространство за създаване на групи и мрежи за професионален диалог между учители. Основно тези групи са от отворен тип като всеки може да се включи свободно в дискусиите и ползва и качва актуална професионална информация. Така се развива нова професионална култура – социално ориентирана, при което се работи в сътрудничество с много хора независимо от местоположението, часовата разлика, от вида на училищна организацията, в която те работят.
Самото участието на училищно ръководство и преподаватели в социалната мрежа допринася за:
• Развиване на нова култура – социално ориентирана, при което се работи в сътрудничество с много хора;
• Ускорява се глобализирането, включително на образованието и изследванията;
• Развиване на мрежа от хора със сходни интереси, професионалисти и експерти – с тях може да се контактува независимо от местоположението, часовата разлика, независимо от вида на организацията, в която те работят
• Разширяват се професионалните и лични контакти – бързо и лесно могат да се поканят хора към дадена социална мрежа
• Подобряване на комуникативността, развиване на способностите за аргументирано убеждаване, за вземане на решения и критично мислене
• Развиване на познавателните умения – споделяне на лични или професионални факти чрез снимки, аудио/видео, презентации
Уики сайтове
Уики сайтовете са един от най-добрите инструменти за осъществяване на онлайн взаимодействие между отделни потребители. Тяхната най-съществена особеност е че те „могат да бъдат посетени и редактирани от потребители, които имат права и достъп. Историята и всички версии на страницата се запазват. Процесът на писане и промени в текста (старите версии) могат да се видят чрез разглеждане на старите версии”[4].
Най-популярният уики сайт е онлайн енциклопедията Уикипедия. Важно е отделното училище да присъства в Уикипедия със съответната информативна статия. Информацията в статията трябва да е изчистена от емоции, необходимо е да се посочат литературни или интернет източници, свързани със съответната училищна институция. Присъствието в световната енциклопедия има сериозен рекламен и ПР ефект за всяка организация, включително и образователната. Може да се създаде и Уики страници за управление вътрешноучилищна административна и учебна документация. В този случай достъпът трябва да бъде защитен и за да може само оторизирани учители или служители да редедактират съдържанието. Тук е възможно да се публикуват и проект за графици, проектодокументи проектопланове, проектоправилници, които да се редактират от членовете на съответната работна група и ръководството на училището. Предимството е в това, че от една страна последните промени са видими за всички, а от друга могат да се видят и по-старите версии с техните автори.
Сайтове за споделяне на видео
Сайтовете за споделяне, представляват онлайн платформи, в които се публикува и дискутира визуална информация. Тяхното съдържание се подбира, публикува, редактира и класира от милиони потребители. Тези сайтове се определят често и като новите социални медии, имащи огромно влияние в съвременното обществено пространство. Най-популярния сайт за споделяне на видеоинформация е YoTube.com, а неговият български аналог е Vbox7.com. Достъпността, лесното споделяне, както и популярността на социалните медии ги прави особено важни инструменти в процеса на управление на училищна среда. За това училището да създаде свой видиоблог или канал всъответния сайт за споделяне. Там по инициатива на ръководството могат да се споделят видеоклипове и снимки, отразяващи важни за училището събития: патронни тържества, откриване на учебната година, видео представящо училището, изпращане на абитуриенти, абютиренски балове, екскурзии работа по проекти и др. Такъв тип видеоинформация качена във виртуалното пространство играе роля на специфичен РR инструмент, насочен към изграждане на благоприятен имидж образователната организация сред обществеността. Тези действия са особено важни защото в сайтовете за видео обмен присъстват материали представящи българското училище в неблагоприятна светлина. Така например в сайта Vbox7.com от „1000 поместени клипа около 25 % съдържат насилието като основна идея.”[3].Във видеоблогът могат да се споделят събития свързани с професионалната изява на директори и учители – презентации изнесени на конференции, видео лекции, видео уроци. Тези материали качени на популярни сайтове се ползват за повишаване квалификацията на млади учители и са важна предпоставка за създаване на професионални контакти и мрежи.
Като цяло трябва да се отбележи, че Уеб 2 инструментите имат висок потенциал по отношение на мениджмънта на училището. Разбира се за да осъществи по-пълно и по-ефективно използване на тези технологии в процесите на управление е необходимо са се осъществят следните промени в образователната организация:
• Да се приложат механизмите на стратегическото управление по отношение на развитието на училищната организация.
• Създаване и развитие на училищни звена организиращи и поддържащи електронните ресурси. В същото време те ще следят и за безопасното използване на интернет в училища.
• Повишаване квалификацията на училищното ръководство и учителите по отношение използването на Уеб 2.0 технологиите. Те (или поне по-голямата част от тях), в много по-малка степен от учениците ползват инструментите като – блогове, социални мрежи, уики, и др. В този смисъл пред тях стои и чисто психологическа бариера, свързана със страх или нежелание да включат технологии в своето лично (включително виртуално) пространство.
• Организационна промяна, при която в преподавателската натовареност и диференцираното заплащане да се включват дейности свързани с поддържане и използване на електронни инструменти или електронни ресурси като цяло. Това може да се постигне чрез цялостна промяна във функционалната структура на училищата в длъжностните характеристики, правилата за атестиране и кариерното развитие на преподавателите.
• Подобряване на технологичната база в училищата и разширяване до достъпа на базплатен Интернет за учители и ученици.
Използвана литература
1. Стефанов, М. : Корпоративният блог или незаменимият интернет инструмент. – Бизнес Секретар., 1., 10, (2008)
2. Томс, Ж., Г. Белогушева: Онлайн маркетинг. Мисията оше по-възможна. С., 83, (2007)
3. Юрукова, Н. : Връзки с обществеността в образованието и виртуалното пространство. – Педагогика, 11-12, 149, (2009).
4. Ядков, Г., Ю. Алкалай, А. Велева : Повишаване на ефективността на учебния процес чрез въвеждане на Уеб 2.0.http://www.excellence20.com/wp-ontent/uploads/2009/07/botevgrad2009_web20.pdf
5. Armengol, M.:The Impact of Globalization on the Ibero-American Virtual University. - Higher Education in Europe, N 3, 187 (2002).
6. Larkin, Р.: Every Principal Needs A Blog! http://www.freetech4teachers.com/2010/02/every-principal-needs-blog.html).
7. Redecker, Ch.: Review of Learning 2.0 Practices. European Communities, 14, (2008).
8. Social networking.: Wikipedia. http://bg.wikipedia.org/wiki/Social_networking
9. Web 2.0. Wikipedia.: http://bg.wikipedia.org/wiki/Web_2.0
10. http://georgecouros.ca/blog/
Статията е публикуване в сборника "Електронно, дистанционно или обучението на 21 век", С., 2011. стр. 164-172
Няма коментари:
Публикуване на коментар