Автономията характеризира степента на самостоятелност на университетските организации.Тя е:
основен елемент от идеологията на първите университети създадени през Средновековието
академична свобода и самоуправление на английските университети
водещ принцип в изграждането на немския университетски модел /теоретично защитен от Хумболт, Фихте, Кант и практически реализиран със създаването на Берлинския университет;
важна характеристика в дейността на първия български университет СУ»Св. Климент Охридски»
СПОРЕД ОР. АЛБОРНОСТ АВТОНОМИЯТА:
е свързана със свобода на образование;
буквално означава "самоуправление /self-government/;
трудно за осъществяване равновесие между необходимостта от задоволяване на потребностите на обществото и тази от задоволяване на вътрешните присъщи на институцията потребности;
всяка автономия е относителна
ЗА БЕРДАЛ УНИВЕРСИТЕТСКАТА АВТОНОМИЯ Е:
субстанциална и процедурна автономия:
• Субстанциалната автономия е властта на
• университета като корпоративна цялост да определя своите собствени цели и програми.
• Процедурната автономия е властта на
• университета като корпоративна цялост да определя средствата, чрез които неговите цели и програми ще се осъществяват .
СТАНОВИЩЕ ЗА АКАДЕМИЧНАТА АВТОНОМИЯ
свобода на преподавателската дейност, научните изследвания и обучението
УНИВЕРСИТЕТСКАТА АВТОНОМИЯ
Разглежда се, като един от основните принципи за изграждане на ВУ;
предполага свобода, съуправление и самоуправление в организацията;
изисква и съблюдаване на определено равновесие между потребностите на обществото и интересите на университета;
не може да функционира в условията на “авторитарни култури”
тя е относителна
необходим е баланс между университетската автономия и изискванията за отговорност и отчетност
автономията на университетско ниво, означава самостоятелно управление по начертани от по-горните равнища правила /контрол; стандарти и др./.
тя е условие за създаване на култура и организационна среда за постигане на по-високо качество;
спомага за въвеждане на иновациите;
не е просто принцип на изграждане на университетската институция, а има несъмнени обществени измерения в ситуации на значими социални промени
ВИДОВЕ УНИВЕРСИТЕТСКА АВТОНОМИЯ
административна автономия;
автономия на научно-изследователския процес,
автономия на учебния процес;
автономия в сферата на разходите,
пространствена/физическа/ автономия
студентска автономия
УПРАВЛЕНСКА АВТОНОМИЯ
конституционният принцип на чл. 53 ал. 4 от Конституцията, съгласно който “висшите училища се ползват с автономия” ;
Съгласно чл. 19 ал. 3 ЗВО академичната автономия се състои от “признати и гарантирани от държавата академични свободи, академично самоуправление
• независимост на управителните и представителни органи на висшите училища спрямо централните и местни органи на държавно управление;
• изборност и мандатност на всички органи за управление;
• право на висшето училище да урежда устройството и дейността си в собствени правилници в съответствие със ЗВО;
Слаби страни
Централизиран модел за управление на университетите
Отношението на държавата спрямо университета е отношение на пряко управление, субординация и контрол
/Глава втора от ЗВО – Функции на държавата в управлението на висшето образование/
Процесът на създаване, преобразуване и закриване на висшите училища може да се повлияе от политическата конюнктура и административния контрол
АВТОНОМИЯ НА ОБРАЗОВАТЕЛНИЯ ПРОЦЕС
самостоятелно определяне на научно-преподавателския състав,
на условията за приемане и формите на обучение на студентите, докторантите и специализантите;
самостоятелно разработване и изпълнение на учебни планове и научноизследователски проекти;
избор на специалностите, по които се осъществява обучение;
право за обявяване на конкурси и избор на преподаватели при условия и по ред;
Слаби страни:
Наличие на отделен безкрайно остарял ЗНСНЗ, който ограничава академичната автономия на ВУ;
ВАК стеснява възможностите на университетите за провеждане на собствена научна политика при подбора на академичните кадри
няма разликата между понятията “научно звание и научна длъжност
АВТОНОМИЯ НА НАУЧНО-ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИЯ ПРОЦЕС
основава се на правото на свобода на мисълта, словото, информацията и изразяването, които са водещи конституционни принципи;
изразява се в свободата на преподавателите и студентите да изразяват спорни или алтернативни научни възгледи,
да работят в области на научното познание и изкуствата според желанието си,
да не бъдат дискриминирани на основата на професионалните си предпочитание или научни позиции,
да провеждат научни изследвания
да членуват в международни организации
Слаби страни:
Стар ЗНСНЗ, който ограничава този вид академичната автономия;
Малкото средства които си отпускат от МОН за научни изследвания във университетите
ФИНАНСОВА АВТОНОМИЯ
- свързана с управлението на финансовите източници и разходването на средства от висшите училища;
- със свободата на университетите сами да определят таксите за обучение; изпити
- субсидиране централно от държавата;
- право на формиране на собствени фондове и самостоятелно определяне на условията и реда за тяхното изразходване;
- организиране на конкурси за финансиране на проекти;
- въвеждане на форми на крайна и засилена приватизация на висшето образование
/създаване на частни ВУ и въвеждане на държавни такси за обучение в държавните университети/
Слаби страни:
Липсва разнообразие на финансовите източници, осигуряващи функциониране на ВУ;
забрана за платето обучение в бакалавърска степен, която поставя в неравностойно положение държавни университети по отношение на частните ВУ
слаба връзка на университетите с работодатели;
ПРОСТРАНСТВЕНА АВТОНОМИЯ
неприкосновеност на територията на висшето училище;
влизане или оставане на органите на сигурността и обществения ред без съгласието на академичните власти, освен за предотвратяване на непосредствено предстоящо или започнало престъпление
Слаби страни:
неуточнена и невъзстановена собственост на ВУ;
проблеми свързани с незаконни филиали, бази и центрове за дистанционно обучение
СТУДЕНТСКА АВТОНОМИЯ
изразява в учредяване на студентски обединения и структури на самоуправление, ангажирани със защитата на интересите на своите членове пред университетските органи;
Студенски съвет;
представители на студентите в факултетните, академичните и контролните съвети
Слаби страни:
Недостатъчното “комсумиране” на този вид автономия.
РАЗВИТИЕ НА УНИВЕРСИТЕТСКАТА АВТОНОМИЯ
под влияние на три групи фактори
Институционални;
Национални;
Международни
Статията е публикувана в сборника "Университетското образование - предизвикателства и перспективи през ХХІ век", С., май 2006., стр-42-50
Няма коментари:
Публикуване на коментар