4.9.12

МОДЕЛ НА УПРАВЛЕНИЕ НА УЧИЛИЩНАТА ОРГАНИЗАЦИЯ ПРИ ИЗПОЛЗВАНЕ НА ИНФОРМАЦИОННИТЕ И КОМУНИКАЦИОННИ ТЕХНОЛОГИИ (Статията е публикувана в списание "Образование и технологии", 3/2012.)

В епохата на информационното общество, управлението все повече се свързва с феномена „е” – електронизиране на управленските и бизнес процеси в глобален мащаб при широкото използване на информационните и комуникационни технологии. Е-управление се разглежда като една значима технологична иновация. При него процесите в организацията се осъществяват предимно в електронен вид на базата на модерни комуникационни и информационни технологии. Елементи на електронното управление, принципно са: електронния документооборот, интегрираните управлески системи; системи за управление на взаимоотношенията с клиенти; бизнес интелигентни системи; система за обучение и повишаване на квалификацията на персонала; промяна на основни характериски на управленските функции; е-маркетинга; е-рекламата. Спецификите на е-управлението, основано на съвременните информационни и комуникационни технологии могат да се сведат до следното: това е управление, което включва електронни взаимодействия, в комбинация с традиционните комуникации лице в лице; ръководството и персонала са с по-голям достъп до информация ; вземането на управленски решения и дейности (като стратегическо планиране) преминават към по-ниски организационно равнища; управление, при което се разширява творчеството и иновационния потенциал на организацията; демократичен тип управление, насочено към провеждане на политика в организацията, свързана с осигуряване на по-голяма свобода на действие на персонала; управленските процеси се осъществяват в организиционни мрежи; управление, при което се намаляват разходите в организациите, най-вече тези свързани с подържане на администрация и административните услуги; при него се променят ролята, функциите и стила на управление на мениджърите в организацията. В условията на общество на знанието, в което революционно се усъвършенстват информационните технологии, съвременното училище също променя своя модел на управление. Това е така, защото новите достижения на компютърната техника, на интернет комуникациите много бързо се внедряват в различните области на обществения живот, включително в сферите на публичния мениджмънт и на образованието. От друга страна училището е публична институция и като такава, то не бива да изостава от общите тенденции, свързани с въвеждане на е-управлението в публичните институции на държавата. Така въвеждането на ИКТ в управлението на училищната организация е закономерен процес, развил се в резултат на иновационния натиск от страна на различни макросоциални фактори в информационното общество (управленски, икономически, технологични). В същото време широкото използване на информационни технологии в управлението на училището може да се разглежда като важна структурна иновация, реализирането на която позволява: • Да се подобри оперативността при получаване на информация от всяко структурно звено; • Да се снижат трудовите разходи за работа с документи; • Да се намали времето за вземане на управленски решения; • Да се повиши информационната култура на управлението; • Да се подобри бързината в получаването и обработката на информацията; • Да се намали разхода на време от страна на специалистите при осъществяване на функциите на анализ, подготовка и контрол на информацията; • Да се въведат нови форми на предоставяне на информация, нови форми на учебни занятия, нови форми за връзка с родителите и общността; • Да се активизира и подобри методическата работа на преподавателите на основата на изграждане на виртуални социални професионални мрежи; • Да се разширят възможностите за прилагане на маркетинговия подход и рекламата в образованието; • Да се създадат условия за въвеждане на е-процедури са осигуряване и поддържане на качеството образованието. Напрактика почти всички управленски дейности сериозно се повлияват от използването на ИКТ, поради факта, че управление на образователната организация в условията на информационното общество, се превръща в управление на информационни потоци. Тези особеност на управленската дейност, на свой ред изисква от училищното ръководство решаването на поредица от задачи от техническо, технологично и етично-професионално естество. Сред тях са:  Обезпечаване на надеждна защита на информацията;  Определяна на кръга на нейните потребители;  Структуриране на информацията по такъв начин, че всеки потребител да има достъп до нея, в рамките на неговите професионални компетенции. Специфичните особености на модела на управление на училището, при използването на ИКТ, могат да се сведат до следното: • Наличието на е-политика, като важен елемент от училищните микрополитики, определящи функционирането и развитието на организацията. E-политиката се определя като политика на училищното ръководство насочена към „електронизиране” на управлението в училищната организация и към създаване на условия за по-широко използване на информационните и комуникационни технологии в процеса на обучение. В съвременните условия за отделното учебно заведение става все по-необходимо да има изработена политика по отношение използването на Интернет технологиите и виртуализация на училищна среда. Това означава да бъдат определени основните принципи, да бъдат разработение конкретни стратегии и програми, насочени към разширяване на използването на ИКТ в училищната организация. От една страна този процес изисква съобразяването с макрополитиките по отношение на въвеждането на ИКТ в образованието, приети и осъществявани на национално ниво. От друга страна процеса на реализиране на училищни политики предполага, проблемът за управлението, чрез съвременнтите ИКТ да се разработи като отделна стратегия или да залегне като основен проблем в Стратегията за развитието на училището. На основата на тази политика е необходимо да се конструира и Училищен правилник или Правила за използване на Интернет и работа във виртуалното пространство. Този документ трябва да гарантира правата и отговорностите на отделните участници в училищната организация, достоверността и актуалността на публикуваната информация, да осигурява безопасни условия и защитата на личното достойнство на обучавани и преподаватели. Основните области, в които е насочена е-политиката на училищната организация са:  Модернизиране и развитие на материално-техническата база на училището в сферата на информатизацията (компютърна и друга техника, интранет и интернен свързаност);  Внедряване в образователния процес на новите информационни и комуникационни технологии с цел повишаване на ефективността на образователния процес ;  Създаване на информационно-методическа среда на училището като елемент от виртуалната му среда. Работата в тази област ще способства за професионалното развитие на учителите, включително и по отношение на използване на ИКТ в обучението;  Създаване на условия за самореализация и повишаване на информационно-технологичната (цифровата) компетентност на обучаваните. Целта е да се изгради гражданина на новото информационно общества като се подготви за успешна социализация в информационната среда.  Въвеждане на ИКТ в управленската дейност на училището, чрез различни компютърно базирани и WEB базирани е-инструменти;  Създаване и развитие на комплексно информационно пространство (виртуална среда) на училищната организация, чрез възможностите на автоматизираните информационни системи за управление, WEB и WEB 2.0 инструменти. • Следващата специфична особеност на модела на управление на училището при използването на ИКТ, е свързана с разработването и реализиранито на е-стратегия за внедряване на информационните и комуникационни технологии в процеса на обучение и управлението на организацията. Стратегия (от древно гръцкото τρατηγία, «ръководство на войската») се определя като общ, недетайлизиран план за осъществяването на определена дейност, обхващащ продължителен период от време, разглеждан като способ за достигане на сложни цели. От своя страна, понятието е-стратегия се използва за «описание на планове, намерения, политики за сегашното и бъдещото използване на ИКТ в организацията и гъвкавостта при решаването на спорни ИТ въпроси. Определят се три нива на информационната стратегия на организациите – информационни технологии, информационни системи, мениджмънт на информацията» (Сариев, 2008;60). Е-стратегията може да бъде част от общата стратегия за развитие на училището, а също така да бъде разработена и приложена и като отделен стратегически документ, който кореспондира и допълва общата стратегия за развитие на училището. Вторият вариант се прилага широко в бизнес организациите, а последните години навлиза все по-широко в училищните политики на учебни заведения от различни образователни системи. Стратегия се разглежда и като инструмент за програмиране на развитието на организация. В този смисъл е-стратегията може да се определи като един от основните инстументи за развитието на училището, който е изграден от три относително самостоятелни елемента:  Стратегия за информационните технологии – фокусирана върху развитието на ИТ инфракструктурата / компютри, свързаност софтуер/;  Стратегия за информационните системи – тя се отнася до свързването на изграждането на информационни системи с нуждите на училището от модерни форми за получаване и използване на информацията;  Стратегия за информационен мениджмънт /управление/ - насочена към определяне на начина по който училищната организация управлява своите основните дейностите в областта на информационните технологии и информационните системи. Стратегия за информационно управление е ръководен инструмент за училищната организация, чрез който се «постига по-пълното използване на предимствата, които дават информационните и комуникационни технологии за управлението на училището. Наред с това, разработената стратегия за информационно управление на училището, помага при събирането и обработването на информацията, с оглед на по-ефективния мениджмънт на училището и по-доброто образование получавано в него“ (BECTA, 2007). Стратегията за информационно управление е насочена към четири основни направления на развитие на училищната организация. Това са : • „Успешно управление на информацията – свързано е с определяне на ясна визия за използването на ИКТ в училище и реализиране на стратегия. Трябва да бъде подкрепяно от целия персонал, като и от ученици, родители; • Развива капацитета и способностите на организацията - очертава стъпките през които училището преминава в процеса на успешно управление на информацията; • Увеличава ефективността на организацията – свързано е с оценка на резултатите от прилагането на системата за информационно управление; • Подобряване на информационно управление - насочено е към повишаване на качество на поддържаната информация. Направлението е свързано и с формиране на училищни политики за осигуряване на място за удовлетворяване на нарастващите нива на сигурността на информацията и информационната защита, като резултат от управлението и споделянето на информацията” (BECTA, 2009). Като цяло, може да се отбележи, че основните функции на е-стратегията на училището са свързани с: разширяване на информационни услуги, чрез което се постигат по-добри резултати в събирането, преноса и анализирането на информационните потоци; подпомагане на управленските дейности, свързани с: подобряване на връзките с местната общност, училищните партньори и други външни институции; по-ефективно проследяване на прогреса в резултатите и продуктите и постижението на учениците; проблеми с общуването и поведението на учениците; установяване на по-добра комуникация с родителите на учениците; трансфер към информация – „разширяване на възможностите за трансфер на информация, както в различните равнища в йерархията на управление и на вземане на решения, така и между учители, учащи, родители, училищни и други институции, което дава възможност за намаляване на административния товар на училищата” (BECTA, 2008) . • Друга особеност на модела на управление на училището, при използването на ИКТ, това е спецификата в осъществяване на основните управленски функции в организацията. Една от основните управленски функции е планиране. Чрез нея се уточняват желаните състояния на училищната организация, подреждат се във времето конкретните актове на дейност. При използване на компютърна техника и интернет инструменти, планирането като основна управленска дейност се реализира по различен начин. На първо място в този случай се говори за е-планиране (e-planning) в училищната организация. Е-планирането се разглежда като управленска дейност, при която се предвиждат действия, чрез които ще се постигат целите, свързани с прилагането на информационните и комуникационни технологии в процеса на обучение и в управлението на училищната организация. В този смисъл е-планирането е насочено към:  „Изработването на план за действие, целящ въвеждането на електронно обучение и ИКТ в училище;  Актуализиране на Стратегически план за развитие на училището с дейностите по въвеждане на ИКТ в обучението и управлението;  Подкрепа учебни планове, в които присъства обучение чрез ИКТ;  Подобряване на ефективността на учителите при използване на ИКТ;  Одит и измерване на позицията на училището;  Създаване на пътна карта на ресурси и средства” (E-planning Resources). На второ място ИКТ се използват широко в процеса на изработване на различните видове училищни планове (стратегически, тактически и оперативни). В този случай могат да се използват софтуерни програми (особено са подходящи при планирането на различните ресурси нужни на организацията), както и електронни шаблони за различни типове училищни планове (виж на http://icttoolkit.wikispaces.com/ePlanning). Особено ефективно е и използването на информационни технологии при планирането на учебната дейност в училище. В този случай, чрез използването на компютърно или интернет базирани софтуерни програми, може да се решат различни въпроси свързани с нормативните, методическите и финансовите аспекти на планирането на учебната дейност и учебната натовареност на отделните преподаватели. Нови възможности за използване на ИКТ в процеса на изработване на училищните планове дава WEB 2.0. Социалният характер и интерактивността на тези интернет инструменти позволяват учители и училищно ръководство да работят съвместно „он и „оф лайн” по създаването и редактирането на различните планове документи на училищната организация. По-конкретно практиките в това отношение ще разгледаме в следващата глава. Следващата основна управленска функция в училищната организация това е организирането. Тази трайно осъществявана управленска дейност, която е свързана с определяне на персонала, съотношенията между отделните звена, които участват в дейността на организацията, тяхното поддържане или тяхната промяна, придобива нови измерения при използването на информационните и комуникационни технологии. На първо място това се отнася до правилниците в училищната организация. Чрез различните WEB инструменти ( сайт, блог или сайт в социална мрежа на училището) те стават достъпни за всички ученици, родители и всички други интернет потребители. В този смисъл може много да се улесни и заедно с това да се демократизира, процеса на приемане и на усъвършенстване на училищните правилници. Особено ефективно е използването на софтуерни продукти, по отношение създаване на седмичното разписание на учебните занятия и графици на педагогическия персонал. Това позволява на училищното ръководство много по-ефективно да организира основната дейност в училището – учебната. Заедно с това ръководството има нужната информация за: натовареност на преподаватели, за обучението по отделните учебни предмети, за учебния ден на всеки клас и паралелка; за изпълнението на учебния план. Новите WEB базирани програми позволяват и виртуализиране на процеса на избор от страна на учениците на учебни курсове, както и записване в тях по електронен път. Таза тенденция е характерна за училищните системи на някои западно европейски страни, сред които Финландия. Другото направление на е-организирането на училищната организация е свързано с дейностите, насочени към ефективното разпределение на труда в училището. Представянето в електронен вариант на длъжностни характеристики на директори, учители, класни ръководители позволява изработването на така нареченото електронно лично досие на всеки педагогически специалист в училищната организация. Е-досието включва: длъжностна характеристика, данни свързани с неговата преподавателска работа; информация за неговото образование и квалификация; награди и наказания. Наличието на информацията в електронен вид дава възможност за вземане на по-ефективни решения по отношение на педагогическата натовареност, разпределение на учители по дисциплини, класове и паралелки; създаване на графици за дежурства и т.н. В същото време използването на информационни технологии води и до подобряване на комуникацията в училищната организация. WEB 1.0 и WEB 2.0 инструментите „могат да подпомагат учителите в тяхната ежедневна работа и да ги подкрепят при развиването на индивидуалните умения на учениците си до техния максимален потенциал” (Redecker, 2008). WEB 2.0 дават възможност на учителите да ползват актуална информация от Интернет, но заедно с това им позволяват да си сътрудничат много по-ефективно с учениците си и със своите колеги. Мотивирането е друга основна управленска функция, чрез която се осигурява по-активното ангажиране на членовете на образователната организация в работата по изпълнение на целите й. Използването на ИКТ в управлението на училището позволява по-ефективното осъществяване на тази управленска функция. На първо място това се отнася до един от важните мотивиращи инструменти в училищната организация - обективна оценка на труда на всеки член на педагогическия и административния персонал. Чрез въвеждането на информационните технологии се разширяват възможностите за по-обективното оценяване на учители и ръководен персонал в две важни насоки. Едната е свързана с включване, като критерий за оценка на труда на учителите използването на ИКТ в тяхната преподавателска работа. По този начин информационната компетентност и желанието на учителите да използват технологични иновации става важен елемент в общата оценка на тяхната педагогическа дейност. Това позволява на училищното ръководство да диференцира и заплащането на учителския труд (иновация, която се прилага и в българското училищно образование след 2007 година). Втората насока се свързва с въвеждане на е-инструменти в процеса на оценка (а в някои образователни системи и на атестация) на педагогическия персонал. Това са различни онлайн анкетни карти, отнасящи се до педагогическата работа на преподавателя. Те се попълват от ученици, родители и се отчитат при изготвяне на крайната оценка на труда на съответния учител. Училищните ръководства „могат да получават и актуална информация, отнасяща се до работата на учителите, чрез форума на сайта на училището или от коментарите към постовете на училищния блог” (Larkin, 2010). Наред с това, информационните технологии позволяват лесно да се следят отсъствията, текучество, заплати на учителите. По-ефективно да се осъществява подбора на кадри в училищната организацията. Е-управлението дава възможност да се комбинират конкретни програми за планиране на човешките ресурси, психометрично тестване и развитието на преподавателите. Тези електронни инструменти могат да се използват, за да се вземат съответните решения при оценка, атестации и продължаване на договори на педагогическия персонал. Така базата данни, съдържащи информация за преподавателите, може да спести време на училищното ръководство при вземане на решения, свързани с оценка и атестация на персонала. Иформационните технологии в училище позволяват да се подобрят и процесите на обучение и развитие на педагогическия персонал. Създават се нови възможности за е-квалификация на учители и директори, чрез различни WEB базирани среди за електронно и дистанционно обучение. С това се улеснява достъпа на педагогическия персонал до гъвкави форми (включително виртуални) за повишаване на квалификацията. През последните години по-широкото прилагане на WEB 2 инструментите в училищната организация, позволява да се повиши ефективността на дейността на методически обединения и разширят професионалните връзки между учителите от различни училища и различни образователни системи. Тези неформални е-обучителни процеси позволяват да се повиши квалификацията на отделните учители, включително новопостъпилите. Примери в това отношение са виртуалните Теачер БГ (http://www.teacher.bg/), общност Образование (http://bglog.net/Obrazovanie/), Teacher tube (www.teachertube.com) Следващата основна управленска функция, осъществявана в училищната организация това е контролирането. Тази функция е свързана с реализирането на управленски дейности, насочени към установяване на актуална и обективна информация за изпълнението на взетите решения и евентуалните отклоненията в изпълнението на предварително формулираните цели на организацията. Използването на ИКТ в управлението на училището може да повиши ефективността на контрола. Това е така, защото чрез въвеждането на информационни технологии се елиминират всички грешки и неточни заключения възникнали в резултат на човешкия фактор. С тяхна помощ се стандартизират процедурите, свързани с осъществяването на вътрешния контрол в учебното заведение. По този начин данните могат да се регистрират в реално време и да се обработват по единен алгоритъм. Така е възможен своевременен контрол над дейността на учителите и учебните постижения на учениците и „своевременно вмешателство (при нужда) в хода на процесите в организацията, като се направят необходимите корекции” (Попова, 2005; 404). Особено ефективни за осъществяване процесите в контролната дейност са така наречените Информационни системи за управление на образованието. Те са въведени в различни образователни системи като компютърно или УЕБ базирани програми. Чрез тях се събира, обработва и разпространява информация в дадена училищна организация с цел да бъдат подпомогнати ръководителите не само по отношение на контрола, но и при планирането, анализирането и вземането на решения. Информационни системи за управление на образованието функционират на всички нива: институционално, регионално и национално. • Друга специфична особеност на модела на управление на училището, при използването на ИКТ, е свързана с разширяване на възможностите за осъществяване на маркетингови дейности в организацията. Това е така, защото могат да се прилагат е-маркетингови стратегии за по-ефективно управление на организацията. Те могат да бъдат част от общата маркетингова стратетия на училището или отделни планирани дейности, свързани с възможностите на Web 1.0 или Web 2.0 маркетинга. Е-маркетингът има предимство пред традиционния маркетинг, в това че той е интерактивен процес. В Web пространството могат да се създадат интерактивни послания, които позволяват на потребителя да си избере нужната му информация. В този смисъл потребителите могат да контролират дейноста си в сайта или блога, могат да осъществат обратна връзка, да изпратят електронна поща, да изразят мнение, да напишат коментар. Така при е-маркетинга комуникацията е двустранна, а не едностранна. Това позволява да се подържа постоянна обратна връзка с родителите и евентуалните потребители на образователни услуги и да се получава актуална информация за техните желания. Важно предимство на е-маркетинга е, че маркетинговото проучване се осъществява чрез web технологията. Така Web маркетинга осигурява бърза обратна връзка от реалните и бъдещи потребители на образователни услуги. Проучванията на потребителите, техният нтерес и отношението им към дадена образователна програма могат автоматично да бъдат получени (по е-mail например). При е-маркетинга широко се използват Интернет приложенията, като: wеb сайт на училището, блогове, форуми, чат, групи в социални мрежи. В този смисъл положителна черта на е-маркетинга в образователната организация са по-големите възможности за проследяване на професионалната реализация на завършилите училище. Това може да се осъществи, чрез въвеждане на алумни секция в сайта на училището или чрез създаване на групи на завършилите в социалните мрежи. При използването на ИКТ в управлението на училището се устанавяват нови форми на връзки с обществеността. На първо място това е разширяването на «видимостта» на училищната организация, когато тя е представена в Интернет. В информационното общество успехът на една организация зависи от нейните различни връзки с публиките и евентуалните потребители. В този смисъл, виртуалното присъствие на училищната организация е не само желателно, но и необходимо. Присъствието в интернет пространството до голяма степен променя управлението на училището, като то става по-отворено и по-отговорно пред мнението на родители, местна общност и публиките като цяло. На следващо място важно преимущество на е-управлението, е че посредсвом новите ИКТ и Интернет може да се изгради добър имидж на училищната организация. Този процес се осъществява чрез различини е-инструменти като:  предоставяне на актуална информация на родителите, местната общност и партньорите на организацията;  предоставяне на електронната поща на родители и евентуални бъдещи клиенти за въпроси и мнения от тяхна страна;  визуални методи като филми, фотографски снимки, клипове, Оn Line информация и послания качени на сайта на училището или на неговия видиоблог;  интерактивни методи – беседи, дискусии във форума на училището или социалните мрежи;  изследователски методи като онлайн анкети, свързани с дейността на училището и насочени към ученици, родители, бъдещи клиенти. Много важен елемент от съвременния пиар в образованието е активното присъствие или създаването на собствени училищни интернет страници в социални мрежи. Те могат да се използват се използват за провеждане на цялостни PR кампании на училището световната мрежа. Съществена част от е-маркетинга и е-управлението е рекламирането в Web, което се различава от традиционното. В Интернет, е важно рекламата да се осъществява, чрез печелене на по-голяма видимост. Ето защо Web рекламата на училищната организация трябва да се ориентира към кампании, включващи социалните мрежи, блоговете, форуми и други атрактивни места в Интернет, където връзката до крайния потребител е директна. Основните форми на рекламата в Интернет са следните:  Добре изградена и подържана Web страница на училището;  Инфомация за нови услуги и образователни продукти представена на Интернет страницата на училището;  Създаване на събития, свързани с училището на сайта или в социалните мрежи;  Рекламните компании на училището проведени в социалната мрежа Facebook и други социални мрежи • Следващата специфична особеност на модела на управление на училището при използването на ИКТ, е свързана със създаването на нови възможности при мениджмънта на училищната култура. Този управленски процес, интегриращ задачи, ценности и ресурси за постигане на влияние върху развитие на училищната организация, може да се разшири при използването на ИКТ в няколко основни посоки:  Постигане на по-голяма „видимост” на официалните документи и заявления на училищната организация (чрез интернет сайта на училището, сайта в социалните мрежи или блога);  По-голяма откритост и искреност, което предполага и по-широко сътрудничеството, между педагогически персонал, ученици и родители (на основата на използване на различни Web 1.0 и Web 2.0 инструменти);  Въвличането на персонала и учениците в различните видове онлайн дейности;  Засилване на обратната връзка чрез използване на Web 1.0 и Web 2.0 инструменти;  Разширяване на социалното присъствие на училището, чрез разгръщане на неговата виртуална среда;  Интегриране в рамките на виртуалната среда на училищната организация на различните групи, форуми видиоблогове на ученици, учители, възпитаници на училището;  Развитие на специфична виртуална култура на училищната организация, което е много важна и съществена, защото и „видима” за всички публики в интернет пространството. • Друга специфична особеност на модела на управление на училището при използването на съвременните информационни и комуникационни технологии, е разширяване на процеса на управление на качеството в образователната организация, чрез въвеждане на нови е-форми и инструменти. Управление на качеството е особен вид управленска дейност за създаване, осигуряване, подобряване и контрол на качеството на цели, процеси и резултати от обучението. Като процес, то е насочено към основните елементи на качеството на образованието в училищната организация, а именно: качеството на обучение, качеството на управление, качество на персонала, качество на образователната среда, качество на образователния продукт. В последните години с навлизането на информационните технологии и интернет се търсят възможности за автоматизиране на част от дейностите, свързани с управление на качеството в тези основни области. На първо място, това са дейности в организацията, насочени към електронизирането на всички данни за успеха и поведението на учениците в училище. Този процес се осъществява, чрез специализиран софтуер или е елемент от общата „Информационна система за управление на училището“. Тези данни в компютърно базиран или интернет базиран вариант, дават възможност бързо, лесно да се формулират изводи, свързани с качеството на обучението и успеваемостта на учениците в съответното училище. Друго направление на електронизирането на управлението на качеството, това създаване на онлайн анкети, свързани с качеството на обучение в учебното заведение. Тези анкети могат да се „качат” на интернет страницата на училището, на блога на директора или да се изпратят по е-mail на учениците или родителите. Чрез е-анкетите може бързо да се събере нужната информация, необходима за осигуряване на качеството в училищната организация. В този процес може да се използва и компютърна обработка. Заедно с това се търсят се възможности, в рамките на управленските процеси в училищната организация, за автоматизиране на процедурите по оценка на качеството на образованието като:  Разработване на софтуер за оценка на качество на преподаване и учебни материали (IQ Tool);  Оценяване и подобряване на качеството на програмите за е-обучение (ЕQО);  Web технологии за съвместно разработване и управление на документи (ISO IT). • Следващата специфична особеност на модела на управление на училището, при използването на съвременните информационни и комуникационни технологии, е свързана със създаването на нови възможности при управлението на взаимодействието между училището и семейната среда на учениците. Това е така, защото, чрез ИКТ се постига поддържане от страна на училищното ръководство, на постоянна информационна връзка с родителите, които се запознават с всички проблеми на училището в което учат децата им. По-конкретно управленските действия на ръководството, в това отношение, могат да бъдат насочени към:  Създаване и обогатяване на интерактивен сайт на училището – той предоставя информация на родителите, които по всяко време на денонощието, могат да получат най-актуални новини по отношение на: персонал /ръководство, учители/; обучение и учебна документация; контакти; изпълнявани проекти; графици/разписи, класни/;извънкласна дейност; документи /Правилник на училището, Закони, правила/; фотогалерия; график за консултации с учители; училищно настоятелство; училищни символи и ритуали; одобрени учебници;  въвеждане на електронни дневници (обикновено на сайта на училището), чрез които родителите могат да постоянно да следят успеха на децата си н процеса на обучение;  провеждане на виртуални консултации с родители чрез чат, skype, e-mail (разговори и консултиране на родители в онлайн и офлаийн режим с представители на ръководството на училището, психолога, класния ръководител) (Schools and Parents: A New Partnership, 2009).  създаване на специализиран форум за родители (обикновено на сайта на училището) – в него могат да се обсъждат проблеми, свързани с училищния живот на децата между самите родители, училищното ръководство и родителите, педагогическия съветник и родителите, класните ръководители и преподавателите по отделните учебни дисциплини с родителите. Мненията от форума могат да се разглеждат като подържане на постоянна обратната връзка с родителите;  използване на възможностите на съвременните социални мрежи в интернет (Facebook например) – създаване на групи на училището, съответната паралелка и учители, групи на родителите с определени интереси и проблеми и др.;  създаване на интернет страница или блог на паралелката и класния ръководител. Там всеки родител, в удобно за него време (предимството е денонощен достъп) може: - да получи необходимата информация за правилното възпитание на детето чрез статии препечетани от други специализирани педагогически източници; - да се запознаят с учебното съдържание по отделни учебни дисциплини; - да се запознаят с офертите за допълнителни дейности предлагани от училището като кръжоци, посещение на театри, концерти, извънучилищни мероприятияе и други; - снимков и видео материал, чрез който родителите да се запознаят по отблизо с съучениците на своите деца и различни творчески изяви на децата в учебни ситуации; - анкета с въпроси към родителите, която всеки посетител може да попълни. • Другата специфична особеност на модела на управление на училището, при използването на на съвременните информационни и комуникационни технологии, е свързана с факта, че училището е публична институция. Като такава, то не може да изостава от общите тенденции, за въвеждане на е-управлението в публичните институции на държавата. За да отговори на тези тенденции в съвременната училищна организация все по-широко навлиза така нареченото е-администриране. Основната цел на е-администрацията е чрез нея да се въведе „обща прозрачност, отчетност и намаляване на бюрократичнатата тежест, пред която са изправени служителите, което ще доведе до по-добро е-управление в рамките на всяка организация” (E-Administration From Wikipedia). При това, тя трябва да бъде ориентирана към клиента (ученика или родителя), а не към организация и нейните бюрократични принципи. От своя страна конкретните цели на е-администриране в образованието са:  „Абсолютна информираност на всеки субект в образователния процес: ученик, родители, преподаватели, фирми, държавна администрация;  Бърз и лесен достъп до информация, който пести неимоверни усилия и време по всички етажи на администрацията;  Прозрачност при оценяване, дипломиране и други субективни процеси в образованието;  Екологични ползи - спестяване на тонове хартия за документиране и процесите по съхраняване на хартиените документи;  Елиминиране на процедури, например обществените поръчки за подготовка и изпълнение на учебната документация.” (Старибратов, 2010). През последните години в редица образователни системи навлизат елементи на е-администриране. Така например, във Финландия електронно администриране във всички учебни заведения е въведено от 1999 година, а във Франция и Англия се този процес също е широко разгърнат. В българската образователна система за съжаление е-администрирането все още няма законова основа. Въпреки това в училищата навлизат програми за е-администриране като софтуера AdminPro и програмата на НОИ (PCONTRAC – за сключените и прекратени трудови договори). При това основните елементи на е-администрирането в училищната организация са:  Електронни документи и внедрен в организацията електронен документооборот на основата на който се осъществява е-управление;  Е-досието на учениците;  Въвеждане на е-дневници;  Създаване на електронни архиви;  Е-регистър за дипломи и свидетелства;  Въвеждане на е-финансовата отчетност, чрез програмни продукти осигуряващи финансовата дейност на организацията (движение на средства, обработване на заплатите и финансови отчети). Като цяло специфичните особености на модела на управление на училището, при използването на информационните и комуникационни технологии са: • наличието на е-политика, като важен елемент от училищните микрополитики, която се определя като политика на училищното ръководство по „електронизиране” на управлението в училищната организация и използването на ИКТ в учебния процес; • изработване на е-стратегия за внедряване на информационните и комуникационни технологии в процеса на обучение и управлението на организацията. • специфики в осъществяване на основните управленски функции в организацията. • управление на знанието, чрез по-ефективно функциониране на системата за обучение и постоянно повишаване на квалификацията на педагогическия персонал. Училището се превръща в учеща се организация • все по-широко въвеждане на е-администрирането, с което се постига по-голяма прозрачност, отчетност, намаляване на бюрократичнатата тежест, ориентиране на административните дейности към клиента (ученика или родителя), а не към организация. • активни управленски действия насочени към създаване на политика по информационна сигурност в училището, идентифициране на заплахите пред информационните ресурси на училищната организация, създаване на система за сигурност на информационната инфраструктура и защита на личните данни на учители и ученици. Спецификата в управлението на информационната сигурност в училище, в сравнение с другите организации, е свързана с факта, че голяма част от нейните членове – учениците, са малолетни и непълнолетни лица. Ето защо проблема за защита на личните данни, за сигурността и безопасното използване на виртуалната училищна среда от страна на учениците ЛИТЕРАТУРА: 1.Попова, П. Технологии поддържащи виртуалното предприятие. – Годишник на СА „Д. Ценов”, т. cv, 2005. 2. Сариев., Ив. Мениджмънт на информацията. С., 2008. 3. Старибратов, Ив. Компютърът – новият администратор в образованието. – Сборник от Национална конференция „Образованието в информационното общество”, Пловдив, 2010. 4. BECTA Information Management Strategy framework: Guidance for schools., 2007 http://webarchive.nationalarchives.gov.uk/20110130111510/http://schools.becta.org.uk/index.php?section=lv&&catcode=ss_lv_mis_im03&rid=16118 5. BECTA Information Management Strategy framework: Guidance for schools., 2008 6. BECTA,Self-review framework for small schools, 2009 7. E-Administration From Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/E-Administration 8. E-planning Resources. http://icttoolkit.wikispaces.com/ePlanning 9. Larkin, Р.: Every Principal Needs A Blog! http://www.freetech4teachers.com/2010/02/every-principal-needs-blog.html 10. Redecker, Ch.: Review of Learning 2.0 Practices. European Communities, 14, 2008. 11. Schools and Parents: A New Partnership. Technology suppor ting a new relationship with schools ВЕСТА, 2009. Статията е публикувана в списание "Образование и технологии", 3/2012.

Няма коментари:

Публикуване на коментар