1.8.11

УПРАВЛЕНИЕТО НА УЧИЛИЩНАТА ОРГАНИЗАЦИЯ В ИНФОРМАЦИОННОТО ОБЩЕСТВО







Излезе от печат новата ми книга "УПРАВЛЕНИЕТО НА УЧИЛИЩНАТА ОРГАНИЗАЦИЯ В ИНФОРМАЦИОННОТО ОБЩЕСТВО".
Надявам се тя да предизвика интерес и дискусии...
Предлагам на вашето внимание Съдържанието и Увода на книгата







СЪДЪРЖАНИЕ

Увод
Глава първа. Информационното общество и предизвикателствата пред училищното образование
1.1. Информационното общество
1.1.1. Същност и основни характеристики на информационното общество
1.1.2. Обществени процеси, свързани с развитието на информационното общество
1.2. Развитие на информационните и комуникационни технологии в информационното общество
1.2.1. Същност на информационните и комуникационни технологии
1.2.2. Еволюция на Интернет технологиите
1.3. Европейско информационно пространство. Политика на Европейския съюз в областта на информационните и комуникационни технологии.
1.4. Информационно общество в България. Предпоставки за изграждане и функциониране на ИО

Глава втора. Съвременната училищна организация
2.1. Училището като организация
2.1.1.Произход и развитие на училището като организация
2.1.1.1.Основни концепции за произхода и същността на училищната организация
2.1.1.2. Фактори определящи развитието на училището като организация
2.1.1.3 Организационни особености на училището
2.2. Организационни модели на съвременното училище
2.3. Виртуализация на училищна организация
2.3.1. Същност на виртуалната организация
2.3.2. Виртуалното училище
2.3.2.1. Същност на виртуалното училище
2.3.2.2. Видове виртуални училища
2.3.2.3. Положителни страни на виртуалните училища
2.3.3. Виртуалната училищна среда и развитие на „хибридния” модел на училищна организация

Глава трета. Особености в управлението на съвременната в училищната организация
3.1. Управлението в информационното общество
3.1.1. Същността на управлението, според различните управленски школи.
3.1.2. Е-управлението в бизнеса и публичната администрация
3.2. Управление на училищната организация, основни характеристики
3.2.1. Същност на управлението на училищната организация
3.2.2. Управленски функции в училищната организация
3.2.3. Основни тенденции в управление на съвременното училището
3.2.3.1. Стратегическо управление,
3.2.3.2. Иновационно управление,
3.2.3.3. Управление на организационната култура в училище
3.2.3.4. Управление на качеството на образованието
3.2.3.5. Развитие на образователният маркетинг и реклама
3.2.3.6. Управление на връзките с обществеността;
3.2.3.7. Управление на взаимодействието между училищната организация и семейна среда на ученика
3.2.4. Управление на училищната организация при използването на информационните и комуникационните технологии
3.2.4.1. Същност на модела на управление на училището на ИКТ
3.3.4.2. Специфични особености
3.3.4.3. Управление на информационната сигурност и безопасното използване на интернет в училище

Глава четвърта. Анализ на основните e-инструменти при управлението на училищната организация
4.1. Информационни системи за управление на училището
4.1.1. Същност и основни характеристики
4.1.2. Информационни системи за управление използвани в българското училище
4.1.3. Електронни дневници
4.1.4. Облачният компютинг (Cloud Computing)
4.2. WEB 1.0 инструменти
4.2.1. Интернет сайт на училището
4.2.2. Интранет вътрешна мрежа
4.2.3. Електронна поща
4.2.4. Интернет форум
4.3. WEB 2.0 инструменти
4.3.1. Блогове
4.3.2. Социални мрежи
4.3.3. Wiki сайтове
4.3.4. Сайтове за споделяне на видео (социални медии)
4.3.5. Подкастът
4.3.6. Аудио връзка чрез Skype /VOIP телефония/
4.3.7. Виртуални светове
4.4. Системи за управление на обучението (Learning Management Systems - LMS)
Заключение
Литература

УВОД


Днес, в условията на информационното общество, училищните организации са изправени пред редица предизвикателства, продиктувани от процесите на «модернизация», «информатизация» и «виртуализация», процеси които през последното десетилетие напълно промениха икономиката и социалния живот. Първото предизвикателство произтича от широкото, повсеместно използване на модерните информационни и комуникационни технологии. Тези нови технологии не само дават възможност за формиране на «виртуални съобщества», в които всеки участник може да взаимодейства с другите членове и институциите, не само виртуализират отделните организации, които променят своя организационен модел като развиват «виртуални среди» или създават свои «виртуални структури». Информационните и комуникационните технологии променят начина на функциониране и взаимодействие на организациите, начина на живот на отделния човек. Това е така, защото процесите на разпространението на съвременните технологии и интернет доведоха до възникването и развитието на «мрежовото общество». Общество, за което е характерно наличието на сложни, почти изцяло цифровизирани «мрежи» за комуникация и управление на информацията. Общество, в което технологиите изграждат основните инфраструктури, необходими за функционирането на икономическия и социално-политически живот.
Всички тези структурни новости в съвременното общество водят до сериозни промени в управлението на организации – реални, „хибридни“ и виртуални. Тези промени произтичат от интегрирането на съвременните информационни технологии в управленските дейности. Затова и днес все по-често се говори за е-управление на организациите, виртуален бизнес, е-правителство. В образованието процесът на навлизането на информационните технологии, се свързва с една значима макрополитика в сферата на училището. Тази политика, провеждана в много образователни системи, е ориентирана към създаването на организационни условия за разширяване на виртуалната среда в рамките на учебните заведения. По-конкретно тази политика е насочена към електронното представяне на процеси, отнасящи се до: организацията и управлението на училищната организация, обучение с помощта на интерактивни електронни курсове, достъп до електронни библиотеки, електронно общуване между учители и ученици. Така информационните технологии се интегрират в структурите на училищната организацията, а информацията става важен инструмент в процеса на управление.
Второто предизвикателство пред училищните организации е свързано с човешкия фактор в тях. През последните години учениците, постъпващи в училище принадлежат към така нареченото „интернет поколение”. За тях Интернет и виртуалната среда са неделима част от личния живот. Глобалната мрежа променя нагласи за общуване, начина на търсене на информация и комуникация в обучението на представителите на нет-поколението. По тази причина съвременните ученици не се чувстват добре в структурите на днешното училище и търсят място за изява в глобалната мрежа. В този смисъл, училищната организация трябва да се промени за да отговори на тяхните очаквания и интереси. Още повече, че нет-поколението вече се обучава в университетите и само след четири-пет години негови представители ще започнат работа като учители и педагогически специалисти в училище. След още няколко години някои от тях ще станат и училищни директори. Само след десетилетие по-голямата част от човешките ресурси в училищната организация (ученици, учители, училищно ръководство) ще бъдат представители на нет-поколението. Тези съществени и неизбежни изменения в структурата на човешките рекурси изискват и коренни промени в организационния модел и начина на управление на училищната организация. От организация, принадлежаща по-скоро на индустриалното общество, тя трябва да се развие в организация използваща инструментите и механизмите за функциониране и управление, характерни за информационно общество. Развитието на виртуалната училищната среда, създаване на „виртуални училища”, въвеждане на е-обучение, използване на е-инструменти за организация и управление на училището, са само част от необходимите промени.
Третото предизвикателство, стоящо пред съвременните училищните организации, е свързано с необходимостта от развитието на автономността и стратегическата самостоятелност на училището. Това е така, защото ефективните организации, функциониращи в информационното общество са автономни и самоуправляващи се. По такъв начин те са много по-гъвкави и имат възможност да въвеждат иновации на основата на креативността на своя персонал и самостоятелността при вземането на решения от страна на ръководството им. Ето защо в съврементите образователни системи като цяло и в училищата в частност се търсят възможности за промяна на модела на управление, чрез разширяване на училищната автономия. Разбира се, за да се реализира успешно тази стратегия за промяна, е необходимо при управлението на училищната организация да използва различните съвременни подходи като: стратегическо управление, иновационно управление, проектно управление, управление на качеството, маркетингов подход в управлението, управлението на връзките с обществеността.
Тези предизвикателства, стоящи пред училищните организации в условията на информационното общество, предопределиха насоката на настоящата книга. Особено интересен за нас се оказа въпросът, свързан с особеностите на управлението на училищната организация в информационното общество. Мотивацията за избора на така предложената тема се допълва и от факта, че разглежданият проблем не е достатъчно добре разработен в българската научно-педагогическа литература. Разбира се през последното десетилетие бяха публикувани значими научни изследвания за същността и особеностите на управлението на училищната организация. Специфични въпроси на управлението на училището са изследвани в книгите на: П. Балкански (Балкански, 2002), К. Маджирова (Маджирова, 2001), М. Митрополитски (Митрополитски, 2002), В. Гюрова ( Гюрова, 2003), П. Радев (Радев, 2008), И. Иванов (Иванов , 2005) В. Георгиева (Георгиева, Николаева, 2001), Р. Питекова (Питекова, 2007), Д. Тодорина (Тодорина, 2005.), Св. Вацов (Вацов, 2008 ). В рамките на всички тези изследвания не са анализирани задълбочено проблемите за навлизането на информационните и комуникационни технологии в управлението на училищната организация и промяната на организационните структури на училището в резултат от възникването и разширяването на виртуалната училищна среда.
Оттук произтича и необходимостта за извършване на един по-задълбочен анализ на състоянието на училищната организация и на тенденциите в нейното управление, в условията на интегрирането на информационните и комуникационни технологии в училищните структури.
В този смисъл целта на настоящото изследване е да се разкрият най-важните изменения в организационния модел на съвременното училище и основните характерни черти на управлението на училищната организация в условията на информационното общество. На тази база да се анализират възможностите за използване на различни електронни инструменти в управлението на учебните заведения.
Постигането на тази цел предполага решаването на следните задачи:
• Да се разкрият същността и основните характеристики на информационното общество и предизвикателствата, които то поставя пред съвременното образование.
• Да се анализират процесите, свързани с усъвършенстването на съвременната училищна организация и развитието на нейните организационни модели.
• Да се определят най-важните тенденции в управление на съвременното училището.
• Да се анализират основните eлектронни инструменти за управлението на училищната организация

Настоящата книга, без да има претенциите да изчерпва изцяло изясняването на особеностите на процеса на управление в училищната организация, представя един модерен поглед, върху този значим за теорията на управлението на образованието и образователната практика проблем. В този смисъл тя ще е полезна за изследователи на образованието, университетски преподаватели, администратори в системата на училищно образование, директори на училища, учители, студенти бъдещи учители и за всички, които се съпричастни към проблемите на съвременното българско училище, функциониращо в условията на информационното общество.