17.3.09

УЧ Е Б Н А П Р О Г Р А М А

ПО УЧИЛИЩНО И ПРОФЕСИОНАЛНО ОРИЕНТИРАНЕ


УСЛОВИЯ ЗА ФОРМИРАНЕ НА ТЕКУЩАТА ОЦЕНКА


• Присъствие на лекциите: 0 - 3 т.
• Присъствие на семинарите: 0 - 7 т.
• Участие във виртуални дискусии 0 - 12 т.
• Или самостоятелна разработка на писмен текст по тема, свързана с лекционния курс и семинарите. – 0 - 12 т.

За всяко посещение на лекция през семестъра студентът получава по 0,5 точки.
За всяко посещение на семинар през семестъра студентът получава по 1 точка.
За всяко активно участие вьв виртуална дискусия свързана с теми от теория и практиката на курса на интернет адреси: http://www.facebook.com/people/Galin-Tzokov/ или http://galintzokov.blog.bg/ студентът получава по 3 точки
Самостоятелната писмената работа/разработка трябва да е в обем от 7 -10 стандартни машинописни страници – 30 реда /60 знака. Темата за тях може да се избере от по една от темите в лекционтия курс или да се формулира самостоятелно от студента, след което да се консултира с преподавателя. Трябва да включва увод, изложение и заключение. Уводът представя мотивите за избора на темата, целта и задачите на работата. Основната част предлага основните идеи, авторови тези и аргументация. Заключението извежда основните моменти, изводи, обобщения. Цитираната литература се описва според библиографските стандарти. Трябва да се представи на хартиен или на магнитен носител в последната седмица на 6 семестър

Оценки:
от 20 до 22 точки – отличен 6
от 16 до 19 точки – мн. добър 5
от 11 до 15 точки – добър 4
от 7 до 10 точки – среден 3
под 7 точки - слаб 2


КОНСПЕКТ
ПО УЧИЛИЩНО И ПРОФЕСИОНАЛНО ОРИЕНТИРАНЕ


1.Професионалното ориентиране като социално-педагогическо явление. Основни понятия. Видове.
2.Основни функции и дейности на професионалното ориентиране. Диагностика на професионалната пригодност.
3.Процес на оценка в процеса на професионалното ориентиране
4.Професионално информиране и професионално консултиране.
5.Основни комуникационни умения в процеса на професионално консултиране. Процесът на подпомагане
6.Същност на кариерното развитие. Основни теории.
7.Разработване на програми за кариерно развитие.
8.Подготовка и обучението на учиниците по въпросите, свързани с търсенето на работа. Изготвяне на автобиография и придружителни писма
9.Заучаване и трениране на комуникационни техники за интервю за работа
10.Търсене на информация за професии и работодатели.
11.Съвременни системи на професионалното ориентиране. Система на професионалното ориентиране в България. Професия и професиознание. Класификации (систематика). Училища.
12.Педагогически съветник – длъжностната характеристика, задачи и функции по професионално ориентиране на учениците.
13.Компетентност на специалиста по професионално ориентиране.




ЛИТЕРАТУРА

1.Александров, П. Информационно психични ориентации в професионалното самоопределяне. // Образование и професия. № 11, 1993. с. 21-25.
2.Александров, П. Професионалното самоопределяне на личността. С., 1987.
3.Атанасова, Й. Професионалното ориентиране в училище. // Посоки № 6-7, 1997. с. 37.
4.Бабалова, Р., А. Садовски. Интерес и обучение. С., 1985.
5.Василев, Д. и Я. Мерджанова. Теория и методика на професионалното ориентиране. УИ “Св. Климент Охридски”. С. 2003.
6.Вълова, В. Групи за личностно развитие и гражданско поведение. С., 1991.
7.Гергов, С. Професионалното ориентиране в страните от Европейския съюз.. // Образование и професия. № 9, 1996. с. 30-33.
8.Гергов, С. Състояние и развитие на системата за професионално ориентиране в България. // Образование и професия. № 10, 1996. с. 6-15.
9.Иванов, П. Професионален подбор на учениците. С., 1980.
10.Иванова, З., И. Косев. Личност и професия. С., 1976.
11.Искрев, Д. основи на професионалното ориентиране. Благоевград, 2000.
12.Искрев, Д. Отношението “професионална кариера – личност”. Подходи и теоретично възгледи. // Посоки. № 8, 1997. с. 59-68.
13.Искрев, Д. Поведенчески измерения на професионалния избор на учениците при прехода “училище – труд”. // Педагогика. № 8-9, 1998. с. 32-38.
14.Искрев, Д. Реализиране на идеята за професионална мобилност на личността в образователен контекст. // Педагогика. № 3, 2000. с. 27-33.
15.Колева, Р. и др. Началото на пътя. Кариерно развитие – програма за учениците от средния курс. Ръководство за учители. С., 1998.
16.Колева, Р. и др. Началото на пътя. Кариерно развитие – програма за учениците от горния курс. Ръководство за учители. С., 1998.
17.Мерджанова, Я. Наръчник по професионално ориентиране. С. 2001.
18.Стоилова, М., В. Попова. Ценностната система на съвременния българин. С. 1994.
19.Шивачева-Пинеда, Ив. Училищно и професионално ориентиране. Ямбол, 2002.


ИЗГОТВИЛ ПРОГРАМАТА: ДОЦ. Д-Р ГАЛИН ЦОКОВ


За връзка с мен
e-mail
g_tzokov@abv.bg
gtzokov@uni-plovdiv.bg
http://galintzokov-gall.blogspot.com/
http://www.facebook.com/people/Galin-Tzokov/
http://galintzokov.blog.bg/

skype:galin.tz

ICQ # 114-605-934

14.3.09

КОНСПЕКТ

ПО МЕНИДЖМЪНТ НА ОРГАНИЗАЦИОННАТА КУЛТУРА В ОБРАЗОВАТЕЛНАТА ОРГАНИЗАЦИЯ

1.Същност на понятието организационна култура. Характеристики, цели и метафори.
2.Дефиниция и особености на училищната организационна култура.
3.Форми на организационната култура.
4.Функции на културата в организацията.
5.Елементи на организационната култура. Нормативни модели. Ценностни аспекти.
6.Мирогледни схащания. Символика.
7.Модели на организационната култура
8.Възникване, развитие и промяна на културата в организацията.
9.Структура и специфика на училищната култура.
10.Ученическа и учителска субкултури.
11.Типологии на училищната култура.
12.Управление на организационната култура в училище.
13.Диагностика на организационната култура в училище.



ЛИТЕРАТУРА:

Балкански. П. Училищен мениджмънт. Теория. С., 2001
Балкански, П., Организационна култура на училището, в: Управление на средното образование, С.,2003, стр.161-180
Джонев, С. Социалната организация., том 1, С. 2001.
Паунов М. Организационна култура. С., 1996.
Паунов, М. Организационна поведение. С., 1998.
Шейн, Э. Г. Организационная культура и лидерство, М., 2001 ( в оригинал: Edgar H. Schein, Organizational Culture and Leadership, Jossey – Bass, San Francisco,1985)
Христоматия по Мениджмънт на организационната култура, Интераула, София – Амстердам, 2003
Hargreaves, D., School Culture, - School Effectiveness and School Improvement, 1995,Vol.6,1

ИЗГОТВИЛ ПРОГРАМАТА: ДОЦ. Д-Р ГАЛИН ЦОКОВ

За връзка с мен
e-mail
g_tzokov@abv.bg
gtzokov@uni-plovdiv.bg


http://galintzokov-gall.blogspot.com/
http://www.facebook.com/people/Galin-Tzokov/
http://galintzokov.blog.bg/

skype: galin.tz
ICQ # 114-605-934